Domů > Tiskové zprávy > 2015 > Červen > Vesmírný rok v Techmanii končí

Vesmírný rok v Techmanii končí

Záchrana posádky Apolla 13, pátrání po životě na Marsu, zkoumání komety – to vše s koncem školního roku opouští programovou nabídku plzeňského Techmania Science Center. Končí první ucelené téma, které Techmania připravila a které trvalo celý školní rok, zVĚDAvý vesmír.

zVĚDAvý vesmír se skládal z programů v laboratořích biologie, chemie a fyziky modifikovaných pro jednotlivé stupně škol a pro veřejnost, programu v dílnách, vědeckotechnické show Cesta do vesmíru, projekcí na Science On a Sphere, expozice Rosetta a dvou nových filmů ve 3D planetáriu. Většina z toho s koncem školního roku z nabídky zmizí. Zůstane jen expozice a filmy Jsme vetřelci! a Hluboký vesmír.

„Ve fyzikální laboratoři mělo velký ohlas, když jsme si říkali, co by se astronautovi stalo ve vesmíru bez skafandru a došli jsme k tomu, že by se mohl nafouknout a explodovat. Pak jsme si to samozřejmě vyvrátili, ale děti to vždycky zaujalo,“ říká edutainerka Ilona Gonová. Garantku biologické laboratoře Michaelu Černou zase překvapily reakce návštěvníků na kvasinky. „Více než polovina z nich si myslela, že dokáží přežít extrémně vysoké teploty, neboť se s nimi přeci peče. Jaké pak bylo jejich překvapení, že kvasinky přežily zmražení tekutým dusíkem, ale ohřátí nikoli. To mne překvapuje, protože bych čekala, že si to lidé spojí s tím, že horečka nad 42 °C nás zabije, ale kvasinky by podle nich vydržely 350 °C,“ vypráví své zážitky z celoročního programu.

Školní programy zVĚDAvého vesmíru jsou v Techmanii na programu naposledy v týdnu od 15. do 19. června. Veřejnost může ještě o víkendu 20. a 21. června v biologické laboratoři pátrat po životě ve vesmíru, v laboratoři chemické se stát součástí Vesmírné expedice Techmania a v dílnách pomoci zachránit posádku Apolla 13. Celoroční téma vesmíru pak symbolicky uzavře 21. června večer Koncert v hlubinách vesmíru.

V Plzni dne 4. června 2015